Algemene voorwaarden D SOFT
Deze algemene verkoopsvoorwaarden (“de Algemene Voorwaarden”) zijn toepasselijk op de levering van diensten door NV D SOFT, met zetel te BE-9820 Merelbeke, Guldensporenpark 7, ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0.455.351.751 (“D Soft”), jegens haar professionele klanten (“de Klant”).
1 TOEPASSINGSGEBIED
1.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten van D Soft, behoudens andere afwijkende contractuele afspraken tussen D Soft en de Klant, waaronder maar niet beperkt tot de (desgevallend overeengekomen) bijzondere voorwaarden tussen D Soft en de Klant (de “Bijzondere Voorwaarden”).
1.2 De Klant aanvaardt dat deze Algemene Voorwaarden voorrang zullen hebben op de algemene (inkoop)voorwaarden van de Klant. De algemene voorwaarden van de Klant zijn niet tegenstelbaar aan D Soft.
1.3 Onder de “Overeenkomst” dient verstaan te worden: de Algemene Voorwaarden, de Bijzondere Voorwaarden en de Verwerkersovereenkomst die van toepassing zijn op de contractuele relatie tussen D Soft en de Klant.
2 ONZE BELOFTE
2.1 D Soft beschikt over de nodige kennis en ervaring in verband met onder meer (maar niet beperkt tot) het programmeren en implementeren van oplossingen voor elektronisch berichten-verkeer, digitaal factureren en digitaal ondertekenen van documenten (de “Diensten”). Deze Diensten worden hoofdzakelijk verschaft via het online dienstplatform van D Soft (het “Dienstplatform”).
2.2 D Soft zal zich inspannen dat de leveringen van diensten op een professionele wijze worden uitgevoerd en dat zij de normale zorgzaamheid aan de dag zal leggen om de diensten uit te voeren. D Soft zal geleverde diensten die niet in overeenstemming zijn met deze belofte, en die binnen de 30 dagen na het tijdstip van aanvaarding of, bij gebreke daarvan, binnen de 30 dagen na de uitvoering van de levering van diensten, door de Klant schriftelijk en duidelijk ter kennis worden gebracht, trachten te corrigeren binnen een redelijke termijn. Klachten met betrekking tot een waarneembaar gebrek of niet-conformiteit van een geleverde dienst dienen binnen de 8 dagen na de levering van de dienst schriftelijk te worden overgemaakt.
2.3 Voor diensten die door D Soft bij een derde leverancier aangeschaft worden en/of door een derde leverancier aan de Klant geleverd worden, zijn de garanties en verantwoordelijkheden toepasselijk die door de derde leverancier worden bepaald. D Soft kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de niet-nakoming van de garanties en verantwoordelijkheden van de derde leverancier.
2.4 Het is de Klant niet toegestaan rechten of verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst over te dragen aan derden, tenzij met voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van D Soft.
3 LEVERINGSTERMIJNEN
3.1 Alle termijnen die door D Soft aan de Klant worden gecommuniceerd, zijn opgesteld in het kader van redelijke veronderstellingen die D Soft in aanmerking neemt voor de relevante dienstverlening. De uitvoering is afhankelijk van een aantal onzekere factoren, en deze termijnen zijn bijgevolg indicatief en niet-bindend. Eventuele overschrijding van de termijnen geeft geen aanleiding tot schadevergoeding, prijsvermindering of beëindiging van de samenwerking. Indien de Klant een bestelling annuleert vooraleer D Soft op enigerlei manier de uitvoering ervan heeft aangevat, zal de Klant een schadevergoeding van 15% van de waarde van de bestelling verschuldigd zijn.
4 PRIJZEN
4.1 Alle door D Soft gehanteerde prijzen en andere tarieven zijn in euro, exclusief BTW en exclusief eventuele andere heffingen van overheidswege die voor rekening van de Klant komen, tenzij uitdrukkelijk anders werd bepaald. Meerwerken waarvan de vergoeding niet uitdrukkelijk is overeengekomen, zullen op regiebasis worden vergoed aan de op dat ogenblik bij D Soft geldende tarieven.
4.2 D Soft behoudt zich het recht voor de prijzen (zoals doch niet beperkt tot tarieven, vergoedingen…) tussentijds, te wijzigen, doch niet eerder dan zes maanden na ingang van de samenwerking of dat speciale omstandigheden hier aanleiding toe geven. De wijziging kan onder meer worden doorgevoerd als gevolg van kostenstijgingen en/of door de Belgische overheid of leveranciers genomen prijsverhogende maatregelen.
5 BETALINGSMODALITEITEN
5.1 D Soft zal haar diensten en desgevallend andere kosten op periodieke basis factureren. Diensten die geleverd worden op basis van een uurtarief, zullen door D Soft gefactureerd worden op basis van een gepresteerde uren. Andere diensten worden gefactureerd tegen prijs per eenheid of een vaste prijs. Partijen kunnen desgevallend financiële afspraken overeenkomen in de Bijzondere Voorwaarden.
5.2 Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn alle facturen betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel van D Soft en dienen deze betaald te zijn binnen een termijn van 14 dagen na factuurdatum. Bij gebrek aan tijdige betaling is de Klant, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een verwijlsinterest van 12% op jaarbasis verschuldigd, alsook een forfaitaire vergoeding van 15% met een minimum van 125,00 EUR, zulks bij wijze van onherroepelijke schadevergoeding en ongeacht de gerechtskosten. D Soft kan bij niet betaling van een factuur op de vervaldag beslissen om alle verdere prestaties en verdere levering van diensten, m.i.v. toegang tot het Dienstplatform, zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling te schorsen. Tevens kan D Soft aanspraak maken op de vergoeding van alle invorderingskosten die zij heeft moeten maken ten gevolge van een wanbetaling of andere wanprestatie vanwege de Klant.
5.3 Verder heeft D Soft het recht om bij volgehouden wanbetaling of andere wanprestatie vanwege de Klant de overeenkomst automatisch, zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling, schriftelijk te beëindigen, zonder dat de Klant schadevergoeding kan eisen, onverminderd het recht van D Soft om winstderving voor het nog niet uitgevoerde gedeelte van de verbintenissen, met als minimum de helft van de vergoeding welke voor deze resterende verbintenissen is voorzien, te vorderen.
5.4 Indien een gedeelte van een factuur te goeder trouw wordt betwist door de Klant, dan zal de Klant in elk geval het onbetwiste gedeelte betalen. Na afhandeling van de betwisting, zullen alle bedragen die verschuldigd zijn aan D Soft worden betaald, met inbegrip van de hogervermelde verwijlinteresten, en zulks te rekenen vanaf de dag waarop de bedragen verschuldigd waren. Facturen dienen schriftelijk betwist te worden binnen een periode van 8 dagen vanaf hun dag van uitgifte. Bij gebrek aan tijdige betwisting zullen ze als aanvaard beschouwd worden.
5.5 De Klant dient D Soft steeds per kerende schriftelijk te informeren over wijzigingen in de adres- en factuurgegevens die bij de ondertekening van de Overeenkomst werden meegedeeld.
6 HET DIENSTPLATFORM
6.1 GEBRUIKSRECHT
6.1.1 D Soft verleent de Klant, in ruil voor het betalen van de overeengekomen prijs, een niet-exclusief en niet-overdraagbaar recht om het Dienstplatform te gebruiken voor de interne bedrijfsdoeleinden van de Klant conform de modaliteiten en voorwaarden in de Overeenkomst. Het gebruiksrecht vangt aan op het moment van de ondertekening van de Overeenkomst. De Klant mag niet toestaan dat het Dienstplatform wordt gebruikt ten behoeve van enige andere (rechts)persoon dan de Klant.
6.1.2 Aangezien het Dienstplatform als Software as a Service (SaaS) wordt aangeboden, dienen referenties naar het gebruiksrecht in de Overeenkomst als volgt te worden geïnterpreteerd:
- dergelijk gebruiksrecht verleent de Klant geen enkel recht om het Dienstplatform in bron- en objectcode te hebben of ervan kennis te nemen;
- dergelijk gebruiksrecht verleent de Klant geen enkel recht om het Dienstplatform te reproduceren, te kopiëren of te delen met derden;
- dergelijk gebruiksrecht omvat de configuratie, de levering en het onderhoud van de hostingfaciliteiten die D Soft gebruikt om het Dienstplatform als SaaS aan te bieden.
6.1.3 De Klant zal op geen enkele wijze gebruik maken van het Dienstplatform voor andere doeleinden dan waarvoor het Dienstplatform dient, waaronder (maar niet beperkt tot):
- de uitwisseling van elektronische berichten tussen verschillende ERP-systemen of platformen;
- het omzetten van papieren en pdf documenten tot een elektronisch bericht
- het archiveren van deze berichten;
- het elektronisch ondertekenen van documenten;
- het verzenden van documenten
- Het verrijken en controleren van masterdata
- Het verbinden van webportals met ERP systemen en andere databronnen.
6.1.4 Het is de Klant niet toegestaan het Dienstplatform te gebruiken in strijd met wettelijke bepalingen of de Overeenkomst. De Klant is verantwoordelijk voor de inhoud en juistheid van de gegevens die hij middels het Dienstplatform aan D Soft verschaft. De Klant verbindt zich jegens D Soft om het Dienstplatform redelijkerwijs te gebruiken opdat de door hem opgeslagen hoeveelheid informatie en het door hem gerealiseerde volume van het datatransport niet afwijken van wat D Soft redelijkerwijs als geschikt acht om een redelijke gebruikservaring te verschaffen die gepast is voor het voorspelbare gebruikspatroon.
6.2 BACK-UP, BEVEILIGING EN INFRASTRUCTUUR
6.2.1 D Soft zal zich inspannen om elke 24 uur een nieuwe back-up te maken van het Dienstplatform, tenzij dergelijke back-up niet mogelijk is ten gevolge van externe omstandigheden. Bovendien zal D Soft eenmaal per twee weken een integrale back-up maken op een externe disk die off-site wordt bewaard.
Voor de oplossing DocTrails vanaf versie V4 is een real-time sychronisatie actief tussen twee data centers.
6.2.2 D Soft zal naar best vermogen de gegevens die de Klant middels het Dienstplatform heeft ingevoerd zo goed als redelijkerwijs mogelijk beveiligen tegen verlies, diefstal, ongeautoriseerde toegang en wijziging door niet-gebruikers.
6.2.3 Door samen te werken met een Global-e Datacenter als onderliggende infrastructuur voor de hardware van D Soft, levert D Soft ook alle redelijke inspanningen opdat aan de vereiste en beschikbare beveiligingsmechanismes wordt voldaan.
6.3 SYSTEEMEISEN
6.3.1 De term “Systeemeisen” betekent de minimale eisen die gesteld worden aan de hardware en software van de Klant voor het deugdelijk gebruik kunnen maken van het Dienstplatform.
6.3.1 De Klant staat ervoor in dat de door hem gebruikte internetverbinding voldoet aan de volgende eisen nodig voor het gebruik van het Dienstplatform:
- aanwezigheid van een moderne internet browser;
- internetverbinding met een minimale snelheid van 50Mb/seconde.
6.3.2 De Klant is verantwoordelijk voor het treffen van de nodige maatregelen teneinde de hard- en software configuratie en telecommunicatie- en internetverbindingen te beschermen tegen virussen, computercriminaliteit en onrechtmatig gebruik door desgevallend eigen gebruikers of door derden.
6.4 ONDERHOUD EN BESCHIKBAARHEID
6.4.1 D Soft is gerechtigd naar eigen inzicht updates en upgrades aan het Dienstplatform door te voeren. D Soft zal updates en upgrades (indien praktisch haalbaar) via het internet ter beschikking stellen aan de Klant die zich verbindt om deze zo spoedig mogelijk te implementeren.
6.4.2 D Soft kan functies en functionaliteiten toevoegen of verwijderen, nieuwe services aanbieden of verouderde functionaliteiten beëindigen. Eventuele nieuwe functionaliteiten van het Dienstplatform kunnen aanleiding geven tot een prijsverhoging en/of aangeboden worden tegen een vaste prijs die maandelijks of jaarlijks zullen worden verrekend.
6.4.3 D Soft spant zich in voor een optimale beschikbaarheid van en toegang tot het Dienstplatform. D Soft behoudt zich evenwel het recht voor om de toegang tot het Dienstplatform volledig of gedeeltelijk te beperken:
- gedurende een redelijke periode voor onderhouds- en installatiedoeleinden (zoals updates en (netwerk)upgrades die niet kunnen geïmplementeerd worden zonder een beperking van de toegang). D Soft zal redelijke inspanningen leveren om de Klant hiervan tijdig op de hoogte te stellen en alle eventuele negatieve impact op het Dienstplatform zoveel mogelijk te beperken en dergelijke diensten buiten de kantooruren uit te voeren (indien praktisch haalbaar);
- gedurende een redelijke periode indien D Soft meent dat het aanbieden/gebruiken van het Dienstplatform de rechten van D Soft of een andere persoon, of toepasselijke wetten of regels schendt of redelijkerwijs wellicht zal schenden en/of dat het verdere gebruik een risico vormt voor de veiligheid en/of integriteit van het Dienstplatform.
6.5 LOGINGEGEVENS
6.5.1 De term “Logingegevens” betekent een uitsluitend voor de Klant bestemde toegangscode, bestaande uit een gebruikersnaam en een wachtwoord, waarmee toegang kan worden verkregen tot het Dienstplatform.
6.5.2 De Klant dient zorgvuldig om te gaan met en is verantwoordelijk voor de Logingegevens. De Logingegevens zijn niet overdraagbaar. De Klant is ten aanzien van de Logingegevens verplicht om volstrekte geheimhouding in acht te nemen ten opzichte van éénieder. De Klant is aansprakelijk voor ieder gebruik van zijn Logingegevens. Alle handelingen zijn voor rekening en risico van de Klant. D Soft heeft te allen tijde het recht om, met opgave van redenen, de toegang van de Klant tot het Dienstplatform voor onbepaalde tijd te blokkeren of op te schorten, indien een vermoeden van misbruik of anderszins oneigenlijk gebruik aanwezig is. De Klant zal op een verantwoordelijke wijze omgaan met de toegang tot het Dienstplatform en de daaruit verkregen informatie en de Klant is tevens onvoorwaardelijk aansprakelijk voor enige informatie die hij op het Dienstplatform toevoegt.
6.6 MELDING VAN INCIDENTEN
6.6.1 De Klant zal D Soft onverwijld op de hoogte stellen indien er zich een incident voordoet op of met het Dienstplatform. Onder incident wordt onder meer verstaan: (i) de tijdelijke onbeschikbaarheid van het Dienstplatform (of een essentieel onderdeel ervan), zonder dat er sprake is van een onderhoud door D Soft, (ii) een (ernstige) fout die een significante impact heeft op de werking van het Dienstplatform of de werking ervan verhindert, (iii) andere tekortkomingen van niet-functionele aard die geen directe invloed hebben op de werking van het Dienstplatform. Meldingen dienen te gebeuren via de helpdesk van D Soft (https://helpdesk.dsoft.be, helpdesk@dsoft.be, +32 9 395 09 98).
7 DUUR EN BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
7.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor een initiële duurtijd van 12 maanden met ingang op datum van ondertekening van huidige Overeenkomst. Ze wordt vervolgens stilzwijgend verlengd voor nieuwe periodes van 12 maanden, tenzij één van de Partijen minstens drie maanden vóór het einde van de desbetreffende nieuwe periode uitdrukkelijk en schriftelijk aan de andere Partij te kennen geeft dat de Overeenkomst niet verlengd wordt.
7.2 De Overeenkomst kan van rechtswege door D Soft ontbonden worden per gewone schriftelijke kennisgeving aan de Klant, zonder enige gerechtelijke formaliteit:
- Indien de Klant zich in staking van betaling, collectieve schuldenregeling, gerechtelijke reorganisatie of faillissement bevindt,
- Bij een beslag of andere vormen van gedwongen tenuitvoerlegging lastens de Klant,
- Bij vereffening of stopzetting van de activiteiten van de Klant,
- Bij wanbetaling van facturen,
- Bij eender welke wanprestatie van de Klant waaraan niet verholpen wordt binnen een termijn van uiterlijk 5 dagen na schriftelijke ingebrekestelling daartoe.
8 AANSPRAKELIJKHEID
8.1 Vorderingen tot schadevergoeding met betrekking tot leveringen van diensten door D Soft moeten binnen een termijn van 30 dagen na de ontdekking van de oorzaak ervan en uiterlijk binnen een termijn van 3 maanden na de expliciete of impliciete aanvaarding van de betreffende prestatie, aan D Soft worden medegedeeld. Alle prestaties en leveringen van D Soft maken een middelenverbintenis uit, behoudens andersluidende contractuele bepalingen.
8.2 D Soft is in geen geval aansprakelijk voor speciale, indirecte, incidentele of gevolgschade, van welke aard ook, welke door de Klant zou aangevoerd worden als gevolg van uitgevoerde diensten. Als indirecte schade wordt onder meer beschouwd: winstderving, omzetverlies, verlies van goodwill, bedrijfsschade, onderbreking van bedrijfscontinuïteit, claims van derden, verlies van gegevens, uitwijk- of vervangingskosten en andere vormen van gevolgschade verband houdend met of voortvloeiend uit de levering of uitvoering van de diensten, of voor vertraging in de levering, tenzij zulke schade of zulk verlies te wijten is aan opzet van D Soft.
8.3 De aansprakelijkheid van D Soft voor directe schade is in elk geval beperkt tot hetgeen waarvoor zij is verzekerd, met name een maximum van 500.000,00 EUR voor de immateriële schade die voortvloeit uit de beschadiging en het verlies van zaken of dieren, 250.000,00 EUR voor de louter immateriële schade, 250.000,00 EUR voor milieuschade en de gevolgen daarvan en 1.500.000,00 EUR voor schade door vuur.
8.4 Indien en voor zover er, om welke reden dan ook, geen uitkering krachtens bovengenoemde verzekeringsdekking plaatsvindt, is de wettelijke verplichting tot eventuele schadevergoeding voor bewezen directe schade of verlies, voortvloeiend uit wanprestatie, onrechtmatige daad of enige andere grond, is, hoe dan ook, beperkt tot een maximum bedrag van 30% van het bedrag dat D Soft in het betreffende kalenderjaar dat de schadeveroorzakende gebeurtenis zich heeft voorgedaan aan de Klant heeft gefactureerd onder de Overeenkomst.
8.5 D Soft zal nooit verantwoordelijk zijn voor schade die geheel of gedeeltelijk te wijten is aan een tekortkoming van de Klant zelf of van derden, of die door hen kon vermeden of beperkt worden. Behoudens andere uitdrukkelijke afspraken met D Soft, is de Klant verantwoordelijk voor de uitvoering van de nodige maatregelen inzake veiligheid, back-up en algemeen beheer van zijn IT systeem.
8.6 D Soft is niet aansprakelijk voor de gegevens van de Klant of de juistheid, volledigheid en wettigheid ervan. De Klant zal D Soft vrijwaren indien D Soft in rechte of in feite zou worden aangesproken door een overheidsorgaan of derde wegens inbreuken op intellectuele eigendomsrechten of wetten ingevolge de gegevens, beelden, informatie, foto’s, enz. die op het Dienstplatform worden geplaatst.
8.7 Partijen verbinden zich ertoe om enig verlies of schade zoveel mogelijk te beperken.
9 OVERMACHT
9.1 Elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hindernis vormt voor de normale uitvoering van de Overeenkomst of deze in ernstige mate verhindert of bemoeilijkt, zal als een geval van overmacht worden beschouwd en dient onverwijld ter kennis worden gebracht aan de andere Partij, zo onder meer (doch niet-limitatief): staking, overheidsmaatregelen, (tijdelijke) sluiting van het bedrijf, transportmoeilijkheden, vertraging of onmogelijkheid in toelevering in hoofde van leveranciers, telecommunicatiestoornissen, elektriciteitspannes, serverpannes, ongebruikelijke verkeersproblemen enzovoort.
9.2 In geval van overmacht, is D Soft gerechtigd om hetzij de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten voor een duur van ten hoogste drie maanden, hetzij de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat zij tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn. Financiële verbintenissen van de Klant kunnen nooit opgeschort of ontbonden worden ten gevolge van overmacht.
10 GEGEVENSBESCHERMING – VERWERKERSOVEREENKOMST
10.1 D Soft respecteert de privacy van de Klant en verwerkt diens persoonsgegevens in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving (met name de Verordening nr. (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en de Belgische Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van 30 juli 2018). Deze verwerkingen gebeuren op basis van de toestemming van de Klant en de gemaakte afspraken. De Klant blijft te allen tijde eigenaar van de door hem ingevoerde gegevens. De Klant aanvaardt dat D Soft onder meer solvabiliteitsnazichten kan verrichten, alsook gegevens kan inwinnen betreffende de Klant, evenals zijn vertegenwoordigers en andere partijen betrokken bij de activiteit van de Klant. Deze gegevens kunnen door D Soft gebruikt worden voor de uitvoering van de Overeenkomst, het vervullen van haar wettelijke verplichtingen en ten einde informatie toe te zenden met betrekking tot producten of diensten die voor de Klant interesse kunnen vertonen. Deze verzameling gebeurt conform de privacy policy van D Soft. De Klant heeft het recht om geïnformeerd te worden over de persoonsgegevens die D Soft verwerkt, alsook om te vragen om de rechtzetting van onjuiste gegevens, om verwijdering van de gegevens en/of de beperking van de verwerking, steeds voor zover de toepasselijke regelgeving dit voorziet. De Klant heeft tevens het recht om bezwaar te maken tegen een verwerking en om de overdracht van de persoonsgegevens te vragen, wederom in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving. De Klant kan deze rechten uitoefenen door verzending van een schriftelijk verzoek aan D Soft, gedagtekend en ondertekend, met een kopie van beide zijden van de identiteitskaart als bijlage. In geval van problemen heeft de Klant het recht om klacht in te dienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel +32 (0)2 274 48 00; +32 (0)2 274 48 35; contact@apd-gba.be).
10.2 In haar contractuele relatie met de Klant treedt D Soft op als verwerker van persoonsgegevens in de zin van de GDPR. De verwerking gebeurt in overeenstemming met huidige Overeenkomst én de verwerkersovereenkomst die beschikbaar is via https://portal.dsoft.be/vo-klant en waarvan de Klant erkent kennis van te hebben genomen en dit te hebben aanvaard.
11 GEHEIMHOUDING
11.1 De term “Vertrouwelijke Informatie” betekent (a) informatie die schriftelijk als vertrouwelijk is aangeduid, (b) informatie die niet algemeen bekend is, (c) informatie die niet algemeen toegankelijk is gemaakt door de partij waarop de informatie betrekking heeft en/of waarvan de informatie afkomstig is, en (d) informatie waarvan het vertrouwelijke karakter als bekend moet worden verondersteld.
11.2 Elke Partij zal Vertrouwelijke Informatie betreffende de andere Partij niet openbaar maken of gebruiken voor een ander doel dan waarvoor de Vertrouwelijke Informatie is verkregen. Partijen staan er voor in dat hun werknemers en/of medewerkers alsmede door Partijen ingeschakelde derden de in dit artikel beschreven geheimhoudingsverplichtingen nakomen.
11.3 De Klant erkent dat de broncode en/of objectcode van het Dienstplatform een bedrijfsgeheim is in de zin van de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van bedrijfsgeheimen. Indien de Klant, om welke reden dan ook, kennis krijgt van deze broncode en/of objectcode verbindt de Klant zich ertoe om deze strikt geheim te houden en niet onrechtmatig te gebruiken (zoals kopiëren zonder toestemming van D Soft) en/of openbaar te maken (zoals aan derden ter beschikking te stellen zonder toestemming van D Soft).
11.4 De verplichting tot geheimhouding blijft ook na beëindiging van de Overeenkomst bestaan.
12 INTELLECTUELE EIGENDOM
12.1 De term "Intellectuele Eigendomsrechten" betekent alle bestaande en toekomstige, al dan niet geregistreerde, intellectuele industriële en commerciële rechten, alsook alle andere eigendoms- en gelijkaardige rechten, in België en overal ter wereld, inclusief zonder beperking, auteursrechten (waaronder zonder beperking auteursrechten in computerprogramma's en databanken), aanverwante rechten op uitvoeringen, fonogrammen, films, journalistieke werken, uitzendingen en databankrechten, tekeningen- en modellenrechten en alle andere mogelijke rechten op het gebied van literatuur, kunst en wetenschap; octrooirechten, rechten op knowhow en bedrijfsgeheimen, en alle andere rechten op intellectuele creaties op het gebied van technologie; handelsmerken, rechten op maatschappelijke en handelsnamen, domeinnamen en alle andere rechten op tekens gebruikt in het handelsverkeer om een goed of een dienst van andere te onderscheiden in het handelsverkeer, en alle gelijkaardige of equivalente rechten of beschermingsvormen die nu of in de toekomst ergens ter wereld zouden bestaan.
12.2 Alle Intellectuele Eigendomsrechten zijn en blijven de exclusieve eigendom van D Soft. Geen van de in de Algemene of Bijzondere voorwaarden opgenomen bepalingen kan zo worden opgevat dat deze leidt tot een volledige of gedeeltelijke overdracht van die rechten aan de Klant. Het is de Klant niet toegestaan een aanduiding van de Intellectuele Eigendomsrechten van D Soft te wijzigen, te verwijderen of onherkenbaar te maken. Het is de Klant niet toegestaan de Intellectuele Eigendomsrechten van D Soft te commercialiseren, te wederverkopen of te exploiteren, op welke manier dan ook, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke goedkeuring van D Soft. Het is de Klant niet toegestaan enig merk, ontwerp of domeinnaam van D Soft of een daarmee overeenstemmende naam of teken te gebruiken of te registreren in enig land, waar dan ook ter wereld. Het is de Klant niet toegestaan om elementen van het Dienstplatform te reproduceren, decompileren, publiceren, exploiteren en/of te gebruiken op een wijze die strijdig is met de (intellectuele eigendoms)rechten die rusten op deze elementen.
12.3 Alle Intellectuele Eigendomsrechten met betrekking tot de materialen van de Klant blijven de exclusieve eigendom van de Klant. D Soft ontvangt een licentie om deze materialen te gebruiken en op te slaan voor de hosting, levering, ondersteuning en onderhoud van het Dienstplatform en desgevallend andere diensten van D Soft. De Klant zal D Soft verdedigen tegen, schadeloosstellen voor en vrijwaren van alle schade, verliezen, uitgaven en kosten die voortvloeien uit een vordering ingesteld door een derde partij wegens het feit dat de materialen inbreuk maken op de intellectuele eigendomsrechten van de derde partij.
13 ELEKTRONISCHE HANDTEKENING
13.1 Partijen komen overeen dat (i) elektronische handtekeningen die kwalificeren als een geavanceerde of een gekwalificeerde elektronische handtekening onder de eIDAS Verordening (Verordening (EU) nr. 910/2014) of (ii) scans van de ondertekende handtekeningpagina van deze Licentieovereenkomst bezorgd via e-mail in .pdf formaat, dezelfde bewijswaarde zullen hebben als een origineel papieren exemplaar met een handgeschreven handtekening.
14 TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDHEID
14.1 De contractuele relatie tussen D Soft en de Klant wordt beheerst door het Belgisch recht.
14.2 De rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Gent zijn exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen met betrekking tot het bestaan, uitvoering en/of beëindiging van de samenwerking tussen de Klant en D Soft.
D Soft nv - Augustus 2024